hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > کهگیلویه و بویر احمد| دردسر میدان عرضه دام زنده برای شهروندان دهدشت

کهگیلویه و بویر احمد| دردسر میدان عرضه دام زنده برای شهروندان دهدشت

شهر دهدشت تا آن زمان که میدان عرضه دام زنده نداشت با مشکلات خاصی دست‌وپنجه نرم می‌کرد و همواره یکی از مطالبات مردم و دامداران ایجاد مرکز عرضه دام بود اما در سالیان اخیر میدان عرضه دام زنده در کنار جایگاه سوخت سی‌ان‌جی در خروجی دهدشت ایجاد شد و دامداران در یک فضای محصورشده به خریدوفروش دام‌های زنده خود اقدام کردند بازهم این میدان باعث بروز مشکلات زیادی شده است. 

به گزارش تسنیم، از ابتدا قرار بود این مکان به‌صورت موقت جهت پرواربندی دام استفاده شود و در طرح پرواربندی باید دام‌ها از خوراک و علوفه سالم استفاده کنند اما این اقدام از سوی دامداران در این مکان تحت هیچ شرایطی رعایت نشده و عملا دامداران نسبت به این موضوع هیچ‌گونه توجهی نداشته و دام‌ها در حاشیه جاده طولیان اقدام به چریدن می‌کنند. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته سایت زباله در نزدیکی این میدان بوده و اکنون انبوهی از زباله‌ها در نزدیکی این مکان ریخته شده است، چرای دام‌ها در فصل بهار و تابستان توسط دامداران در این مناطق انجام‌شده و درواقع دامداران هیچ توجهی نسبت به زباله‌های عفونی و بیماری‌زا ندارند و این اقدام سال‌هاست که از سوی دامداران رخ می‌دهد. ازآنجایی‌که استفاده از گوشت قرمز در سبد مصرفی خانوارها بسیار حائز اهمیت است پس اهمیت دام زنده و شرایط نگهداری آن مسئله بسیار مهمی است که باید از سوی متولیان امر سلامت در شهرستان با حساسیت ویژه‌ای دنبال شود و هرگونه کوتاهی از سوی مسئولان پذیرفتنی نبوده و بازی با جان شهروندان است. با توجه به اینکه کوتاهی فاصله میدان عرضه دام زنده تا کشتارگاه مسئله قابل‌توجهی است به همین خاطر در سال‌های اخیر محلی برای عرضه دام زنده و نظارت بهتر آن در نزدیکی کشتارگاه دهدشت در نظر گرفته‌شده اما به دلایل نامعلوم اجرای این پروژه در عمل از طرح روی کاغذ فراتر نرفته و همچنان دام‌های زنده از تنها میدان غیرمجاز شهر دهدشت به کشتارگاه منتقل‌شده و شهروندان دهدشتی نیز در بی‌توجهی آشکار دام‌های زنده موردنیاز خود را از این میدان تهیه می‌کنند. یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات میدان عرضه دام زنده در دهدشت این است که دام‌های بیمار در این میدان با نرخ پایین‌تری توسط خریداران خاص به فروش می‌رسد و همین دام‌ها به‌صورت غیرقانونی ذبح‌شده و در سفره‌خانه‌های سنتی حاشیه شهر به‌عنوان دام سالم به شهروندان فروخته می‌شود و درواقع هیچ‌گونه کنترل و نظارتی بر روی آن‌ها وجود ندارد. 

شهرداری دهدشت می‌تواند نسبت به جمع‌آوری اقدام کند

مسئول بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه گفت: به دلیل نزدیکی میدان عرضه دام زنده به جایگاه پمپ‌بنزین در سال‌ گذشته، حدود ‌هزار لیتر بنزین به چاه آب نشت کرده و پس از استفاده دام‌ها از آب چاه، تعداد زیادی از این دام‌ها تلف شدند و این خود یک معضل بهداشتی بسیار مهم است. حمزه علی کریمی با اشاره به تعدادی از مراکز عرضه دام در حاشیه شهر دهدشت تصریح کرد: مطابق قانون چون میدان عرضه دام در حاشیه شهر است، شهرداری دهدشت می‌تواند نسبت به جمع‌آوری آن‌ها اقدام کند. او عنوان کرد: در سال‌ گذشته واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه و اداره دامپزشکی شهرستان با همکاری و مشارکت یکدیگر به دلیل بروز مشکلات بهداشتی نسبت به جمع‌آوری این میدان و سایر میادین دیگر تا مرحله آخر اقدام نموده اما در گام آخر به دلیل اینکه توسعه شهر از سمت جاده طولیان هنوز شروع نشده، تصمیم گرفته شد نسبت به جمع‌آوری این میدان در حال حاضر اقدام نشود. کریمی به جمع‌آوری اماکن غیرمجاز عرضه گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: شبکه بهداشت و درمان شهرستان و اداره دامپزشکی کهگیلویه در سال گذشته تمامی اماکن غیرمجاز عرضه دام زنده در حاشیه شهر دهدشت را جمع‌آوری کرده است. او خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی دام‌هایی که در کشتارگاه دهدشت ذبح می‌شوند، لیبل‌گذاری شده و لاشه بهداشتی با مهر دامپزشکی تائید می‌شوند و هیچ لاشه غیرمجازی در سطح قصابی‌ها دیده نمی‌شود.

دام‌ها کاملا سالم هستند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کهگیلویه گفت: با توجه به گشت‌های مشترک با همکاری ادارات متولی و بازدید از مراکز عرضه دام زنده در سطح شهرستان، تاکنون هیچ موردی مبنی بر دام بیمار و مشکوک در این مراکز دیده نشده و دام‌های عرضه‌شده در این میدان کاملا سالم هستند. علی‌اکبر حسینی افزود: تیم‌های اداره دامپزشکی نیز به‌صورت مداوم در سرکشی از میادین عرضه دام زنده، تمامی دام‌ها را واکسینه می‌کنند.

شکایات مردمی زیاد است

رئیس اداره محیط‌زیست کهگیلویه گفت: در خصوص اماکن دامی مستقر در ورودی دهدشت از سمت جاده طولیان، با توجه به بررسی‌های به‌عمل‌آمده و بازدید محیط‌زیست، بهداشت محیط و نیز ادارات متولی، این اماکن هم به لحاظ بهداشتی مشکل‌دارند و هم اینکه پیوست زیست‌محیطی و مجوز لازم را ندارند و از سویی دیگر شکایات مردمی بسیار زیادی از آن‌ها شده است. روح‌ا... عزیزی افزود: همان‌طوری که حوزه امور دام جهاد کشاورزی کهگیلویه برای اولین بار در سطح شهرستان نسبت به پیگیری و ایجاد شهرک دام‌پروری در روستای ضرغام آباد و خروج دامداران از روستا اقدام کرده، می‌طلبد که این حوزه نسبت به جمع‌آوری دامداران در حاشیه شهر دهدشت و استقرار آن‌ها در یک منطقه اقدام لازم را انجام داده و مجموعه محیط‌زیست نیز در این مورد همکاری می‌کند. 


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد